Talotoimitusten määrän kasvu yhdessä materiaali- ja työvoimapulan kanssa aiheutti viivästyksiä – DEN sai tilanteen hallintaan ja pahoittelee asiakkaille aiheutunutta haittaa
Pääosin resurssipulasta ja materiaalien saatavuushaasteista johtuen DENin työmailla alkoi viime vuoden kesällä tulla viivästyksiä. Yhtiön johdossa reagoitiin nopeasti sekä ulkoisiin että sisäisiin pullonkauloihin, ja tarkkaan kohdennetuilla toimenpiteillä viivästykset on nyt saatu vähennettyä murto-osaan vuoden takaisesta. Tavoitteena on, että vuodenvaihteessa jokainen kohde luovutetaan asiakkaalle sovitussa aikataulussa.
Rakennusalan haastava tilanne paheni DENillä viime vuoden heinäkuussa, jolloin tilauksia tuli paljon tavallista enemmän, mutta tekijöitä ei ollut työmailla riittävästi. Samaan aikaan materiaalien saatavuus maanlaajuisesti vaikeutui, mikä viivästytti työmaita entisestään.
– Viime kesänä oltiin aika vaikeassa tilanteessa. Emme pysyneet kasvaneiden tilausmäärien tahdissa ja meillä oli haasteita niin rekrytoinneissa kuin työnkulussakin. Koko alaa ravisuttavat työvoimapula ja materiaalien saatavuusongelmat toivat omat lisähaasteensa. Olemme syvästi pahoillamme asiakkaillemme aiheutuneista viivästyksistä, pahoittelee DENin Kodit-liiketoiminnan rakentamisen kokonaisuudesta vastaava rakennusjohtaja Janne Kivioja.
DENin tehtaiden toimintavarmuus on pysynyt koko ajan hyvällä tasolla, sillä tehtailla tuotantoprosessi on hiottu tehokkaaksi.
Tilanne on parantunut vuoden takaisesta merkittävästi
Nyt vuotta myöhemmin tilanne näyttää huomattavasti paremmalta. Talotoimituksissa kasvua on jo lokakuussa 44 % koko edellisvuoteen verrattuna.
Samaan aikaan sekä projektipäälliköiden että urakoitsijoiden määrä on kasvanut merkittävästi.
Projektipäällikkö käy esihenkilönsä kanssa kohteista viikoittain tilannekuvakeskustelut, joissa potentiaaliset viivästymiset tunnistetaan niin aikaisin, että niihin voidaan vielä vaikuttaa. Tällä hetkellä käynnissä on vain yksittäisiä kohteita, joissa viivästymisen mahdollisuus on tunnistettu.
– Tilanne ei ole vieläkään optimaalinen, mutta olemme saaneet tilannetta huomattavasti parannettua. Teemme parhaamme, että saamme kaikki talot luovutettua aikataulussa ja käyttökunnossa, Kivioja vakuuttaa.
Kaikista viivästyksistä DEN maksaa asiakkaille asianmukaiset viivästyskorvaukset.
Rekrytointeja ja pidempiä kumppanuuksia
Reilussa vuodessa DENissä on tehty lukuisia konkreettisia toimenpiteitä, joiden avulla toimitusvarmuutta on saatu parannettua ja viivästyksiä poistettua.
Sekä oman henkilökunnan että urakoitsijoiden määrä on saatu lähes tuplattua. Projektipäälliköiden perehdytys on vienyt aikaa, mutta nyt resursseja on saatu vahvistettua.
– Urakoitsijoita ei viime kesänä yksinkertaisesti ollut tarpeeksi, koko alalla oli tekijöistä pula. Päätimme DENillä kehittää kumppanuusmalliamme houkuttelevammaksi ja tarjosimme pitkäaikaisille kumppaneillemme pidempiä sopimuksia, jotka tarjoavat heille paremman tulotason ja meille pysyvyyttä, Kivioja kertoo.
DENillä pyritään vahvistamaan urakoitsijakenttää sekä määrällisesti että laadullisesti. Alan työvoimatilanne on parantunut, ja tarjontaa on nyt aiempaa enemmän.
Myös perehdytystä on kehitetty päivittämällä timpurin ja sisustajan käsikirjat, joiden uudet versiot ovat työmailla käytössä loka–marraskuun vaihteessa. Käsikirjat käännetään myöhemmin myös viroksi, sillä erityisesti pääkaupunkiseudulla on paljon vironkielisiä työntekijöitä.
Projektisalkku auttaa tunnistamaan viivästykset ennalta
Suurin muutos sisäisissä prosesseissa on viikoittainen tilannekuvapalaveri, jossa käydään läpi kaikki käynnissä olevat projektit. Projektisalkun avulla on päästy paremmin kiinni kohteisiin, joissa on viivästymisen riskejä, ja omilla priorisointitoimenpiteillä on pystytty vaikuttamaan siihen, että kohteet eivät ole myöhästyneet paljon tai ollenkaan.
Työmailla on myös tehostettu omavalvontapöytäkirjojen ja -ohjeiden käyttöä sekä kehitetty lähijohtamista.
Materiaalien saatavuudessa on edelleen haasteita. Puutavaran saatavuus on helpottunut, mutta nyt viivästyksiä on erityisesti lämmönlähteiden ja ilmanvaihtokoneiden komponenteissa. Myös avaimettoman kodin tunnistimien, saunan lauteiden ja ikkunoiden kanssa on edelleen hienoisia haasteita.
– Tässä olemme kuitenkin onnistuneet toimimaan hieman etukenossa ja hankkineet lämmönlähteitä ja ilmanvaihtokoneita varastoon, niin että olemme pystyneet luovuttamaan kohteet aikataulussa.
Tavoitteena on, että jokainen kohde luovutetaan sovitussa aikataulussa
Jokaisen deniläisen tavoitetila on, että kohteet luovutetaan asiakkaan kanssa sovitussa aikataulussa ja niistä tehdään asianmukaiset pöytäkirjat.
– Ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä olemme jokaisessa kohteessa tilanteen tasalla. Jos matkan varrella on haasteita, jokainen tapaus hoidetaan asianmukaisesti, niin että asiakas on tyytyväinen, Kivioja lupaa ja jatkaa:
– Kaupasta luovutukseen on pitkä aika ja siihen välille mahtuu monenlaista tunnekäyrää, mutta haluamme asiakkaan pystyvän sanomaan, että DEN hoiti asian hienosti. Tahtotila on, että asiakkaalle jää sellainen fiilis, että hän voi suositella meitä.
Lisätiedot
Maria Mroue, markkinointi-, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, DEN Finland
maria.mroue [at] den.fi | +358 50 393 4974
Me DENillä teemme vastuullista ja kestävää työtä asiakkaidemme elämän isoimpien hankintojen parissa.
DEN on suomalainen yritys, jonka juuret pientalorakentamisessa yltävät yli 30 vuoden taakse. Meitä ohjaavat yhdessä valitut arvomme: arvostus, rohkeus, vastuullisuus ja onnellisuus. Konsernissa työskentelee yli 500 ammattilaista. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli 209 miljoonaa euroa.
DENin muodostavat muuttovalmiiden omakotitalojen edelläkävijä Designtalo, luonnollisesti parhaiden hirsikotien Finnlamelli, K-Raudan yhteistyömallistomme Ainoakoti, harraste-, varasto- ja toimitilojen Talliosake sekä talotekniikan suunnittelun ja asennusten huippuosaaja DEN Tekniikka. Talliosake ja Finnlamelli panostavat myös kansainvälisille markkinoille. Lue lisää: den.fi.